Page 9 - Tankebrev 3 2017
P. 9

Psalmer til Kirkeaarets Helligdage. De var hans bidrag til ”Ordets Befrielses-Sang” (se nedenfor), hvormed vi sammen med ham kan lovsynge ”den Herre, som Solene tændte, Stjernernes Konge, […] som hvert Livslys udsendte.” Ingemanns reformationstekster om-fatter to kantater, som han skrev til re-formationsjubilæerne i 1817 og 1836. Dels en kantate, der første gang blev opført i Frederiks Tyske Kirke (i dag Christians-kirken) på Christianshavn, hvor kanta-tens komponist, P. C. Krossing, var orga-nist.     Christians Kirke på Christianshavn (tidligere Frederiks Tyske Kirke). Her var det, at Inge-manns Jubelsang til Reformationsfesten 1817 blev opført første gang til musik af Peter Cas-per Krossing (1793-1838), som var organist i kirken (fra 1816). - Krossing komponerede i alt 17 melodier til Ingemanns tekster, hvoraf Ju-belsangen var den ene. En anden var Inge-manns velkendte tekst Liden Harpepiges Klage, som Krossing havde komponeret en smuk og følelsesfuld melodi til. - Til højre et sjældent set billede af P. C. Krossing.  I denne kantate indgår salmerne ”Dig vi lovsjunge, Herre, som Solene tændte” og ”Ton himmelhøit, vor Jubelsang”. Dels en kantate, med førstelinjen ”Det toner med Ordets Befrielsessang”, skrevet til refor-mationsfesten 31. oktober 1836 på Sorø Akademi, hvis musiklærer, F. W. C. Pe-dersen komponerede musikken til kanta-ten. I denne kantate indgår Sangen ”Der sad en Munk paa Antvorskov”.   Paa Tave Bondes Ager ved Birkende By, der gik en lille Plovdreng og sang under Sky. Billedet hedder godt nok Plovdrengen, men associerer ikke til Ingemanns tekst, og dog passer det fint ind her. - Det er malet af J. Dobson (år ukendt).  Dertil kommer sangen om Hans Tau-sen, ”Paa Tave Bondes Ager ved Birkende By”, der stammer fra Dansk Folkekalen-der 1843, udgivet af Selskabet for Trykke-frihedens rette Brug. Med sin understreg-ning af Hans Tausen som bondesøn er digtet ikke alene en hyldest til den danske reformator Hans Tausen, men også et demokratisk indlæg i 1840’nes politiske debat. Som den romantiske digter, Inge-mann var, hang historien sammen som en organisk-dynamisk national og religiøs enhed, hvis folkelige, nationale kontinui-tet var anskueliggjort af kongeslægten, fra Knud Lavard til Frederik 6., og hvis reli-giøse, kirkelige kontinuitet var anskue-liggjort af Guds levende Ord.  Peter Balslev-Clausen 21. september 2017 Redaktion: Kr. Nielsen 


































































































   7   8   9   10   11