Page 4 - Tankebrev 3 2017
P. 4

Den nationale og religiøse sammenhæng - Ingemanns middelalderromaner og reformationsdigte  Ved selskabets 25-års jubilæum, som blev fejret i Sorø 17. september 2017, dels i akademiets festsal og dels i kirken, kunne man høre op-læsning, sang og musik over temaet ”Ingemann og Reformationen”. Redaktionen har modtaget nedenstående artikel fra formand Peter Balslev-Clausen, som følger op på dette interessante tema, o.m.a.  B.S. Ingemann er en af hovedskikkelser-ne i såvel den nationale som den kirkelige vækkelse i Danmark i første halvdel af det 19. århundrede. Store dele af hans for-fatterskab er et opgør med dét folkelige og kirkelige Danmark, der gik til grunde med Napoleonskrigene, samtidig med at det var en anvisning på, hvad der skulle ske for at sikre en lys og frugtbar fremtid for det danske folk, både nationalt og kir-keligt.     Valdemar den Store (1131-1182), konge fra 1157, ved Sankt Bendts Kirke i Ringsted. - Th. titel-bladet til førsteudgaven af Ingemanns Walde-mar den Store og hans Mænd (1824).  Central for forståelsen af Ingemanns opfattelse af den folkelige og kirkelige situation i de første årtier af det 19. år-hundrede er indledningen til det store epos Waldemar den Store og hans Mænd. Et episk Digt (1824), der indleder hans genrejsningsprojekt. Ingemann knytter her det folkelige (nationale) og det kirke-lige (religiøse) sammen og forbinder umærkeligt den middelalderlige og den samtidige situation med hinanden.    Knud Lavard (ca. 1096–1131) Knud Lavard kåres til helgen ved en kirke-fest i Ringsted Kirke 25. november 1170. - Kalkmaleri i Vigersted Kirke ved Ringsted.  Middelalderens folkelige (nationale) katastrofe der kulminerede med pantsæt-telsen af hele Danmark i begyndelsen af det 14. århundrede, skyldtes efter Inge-manns opfattelse, at man troede mere på sig selv end på Gud, - ligesom han mente, at katastroferne i begyndelsen af det 19. århundrede efter Ingemanns opfattelse skyldtes oplysningstidens og rationalis-mens grundlæggende tro på menneskets iboende muligheder i stedet for troen på Gud og hans vilje med – og kærlighed til – mennesker. 


































































































   2   3   4   5   6